De ce ni se strică dinţii? Reguli de aur pentru dantură

Dacă pentru ten aplicăm fel şi fel de artificii cosmetice pentru a-l face să radieze, dacă pentru trup găsim haine ce maschează imperfecţiunile, atunci când vine vorba despre dantură nu prea avem cum să trişăm…

Am stat de vorbă cu dr. Amiri Bijan de la A B Dental Care pentru a afla ce de ni se strică dantura.

Dacă nu te numeri printre norocoşii ce s-au născut cu o dantură puternică, perfect aliniată şi albă precum spuma laptelui, mă rog, albă precum creta dacă este să analizăm zâmbetele de pe filiera Hollywood, clar înţelegi ce înseamnă povara unui zâmbet imperfect. Şi totuşi, nu ai cum să nu te întrebi de ce unii s-au născut cu dinţi de reclamă şi alţii nu.

“Contează factorul genetic – are un rol, dar şi mai importante sunt stilul de viaţă şi mai ales igiena. Spălarea pe două ori pe zi – dimineaţa şi seara înainte de culcare sunt literă de lege” subliniază dr. stomatolog A. Bijan. De asemenea, “Cine are lucrări de porţelan, probleme cu gingiile sau implanturi dentare trebuie să folosească şi duşul bucal”, mai completează medicul.

Sănătatea dinţilor începe încă de dinainte de a ne fi născut

Şi are legătură cu stilul de viaţă al mamei. “Schimbările hormonale din timpul sarcinii declanşează diverse inflamaţii ale gingiilor, pot apărea probleme ale dinţilor. Este foarte important ca toate problemele dentare să fie rezolvate înainte de instalarea unei sarcini. Alimentaţia unei viitoare mame trebuie să fie echilibrată. Foarte important este să eliminăm obiceiurile greşite ale copiilor: să nu mănânce dulciuri rafinate – să le oferim variante sănătoase precum un măr. De la 2 ani orice copil trebuie să se spele pe dinţi şi să-şi menţină acest obicei pe tot parcursul vieţii” a mai precizat dr. A. Bijan.

Nu o singură dată am auzit asta, folosesc o pastă de dinţi scumpă, dar tot am probleme cu dantura. “Nu e suficient doar să te speli pe dinţi, ci toate activităţile noastre au impact asupra dinţilor. Tot ceea ce facem: alimentaţie, hidratare, mişcare. Mulţi nu conştientizează că dinţii sunt un organe vii şi ca orice organ suferă modificări în funcţie de diverşi factori. Pentru a avea dinţi sănătoşi, trebuie să avem oase puternice”, explică medicul.

Alimente care ne ajută să avem oase puternice sunt: lactate, proteine de calitate, legumele verzi, broccoli, conopidă, varză de Bruxelles (sunt importante pentru conţinutul de calciu şi vitamina K). Important este să avem în alimentaţie şi Omega 3.

Cum ar arăta un meniu alimentar ideal pentru sistemul osos?

Cu siguranţă aţi observat în supermarketuri cum unii dintre oameni cumpără foarte multe alimente, unele nefiind alegeri inspirate pentru dinţi: dulciuri procesate, mezeluri. Gândiţi practic, dacă mâncăm în exces şi dantura este forţată. Iar pe parcursul a zece ani de obiceiuri alimentare greşite, riscul de a apărea probleme cu dantura este mare.

“Noi trebuie să ne hrănim, nu să mâncăm foarte mult. Nu îmi place termenul de dietă, stilul de viaţă sănătos să fie o normalitate, să devină o plăcere. Dimineaţa, pe stomacul gol şi seara înainte de culcare, recomand un pahar cu apa plată cu lămâie. Ajută la alcalinizarea organismului, favorizează tranzitul digestiv, ajută la menţinerea sănătăţii gingiilor şi a dinţilor, împiedică apariţia halenei (respiraţie urât mirositoare). De asemenea, o banană se poate consuma la micul dejun şi chiar una înainte de culcare. Dimineaţa mai sunt recomandate: cereale integrale, un fresh de portocale, iaurt, goji hidratat, seminţe de in, seminţe de floarea-soarelui crude. Prânz: piept de piept sau curcan cu legume. Din când în când este recomandată şi carne de vânat. La cină: salată cu curcan, legume verzi sau de culoare închisă; kale, spanac, conopidă, crucifere, prune uscate, caise uscate, merişor.”
Medicul stomatolog menţionează că la fel de importantă precum alimentaţia sunt şi mişcarea (mersul pe jos) şi gândirea pozitivă.

Reguli de aur pentru dantură

Pentru sănătatea dinţilor şi a ţesutului care îi înconjoară (gingia) se recomandă periajul dimineaţa, după mese şi după gustări, înainte de culcare, folosirea aţei dentare cel puţin o dată pe zi, a duşului bucal (water flosser), a apei de gură.

Vizite regulate la dentist, de două ori pe an pentru control şi profilaxia dentară, curăţarea profesională a dinţilor şi detrartraj şi periaj profesional.

Cum apar problemele dentare?

Placa dentară este o substanţă clară aderentă de pe suprafaţa dinţilor, produsă de alimentele şi bacteriile din cavitatea bucală ce se transformă în timp în tartru.

Gingivita este o boală care afectează doar gingia (ţesutul care înconjoară dinţii). Cauzele gingivitei sunt placa bacteriană şi tartrul. Gingivita prezintă: inflamarea, înroşirea, senzaţia de mâncărime şi sângerarea în timpul periajului şi folosirea aţei dentare.

Datorită faptului că nu este dureroasă, atunci când nu este tratată, se ajunge la “paradopatia”, în termeni populari parodontoză. La paradontoză simptomele sunt mult severe: gingiile desprinse de pe dinţi – sângerează şi se retrag – ducând la aspectul de dinţi lungi. În timp se ajunge la dinţii mobili şi pe urmă la pierderea lor.

Cine riscă problemă cu dantura? “Cei care au o igienă neadecvată, fumătorii, amatorii de dulciuri rafinate şi sucuri carbogazoase, bolnavi de diabet zaharat, leucemie, dar şi femeile (în perioada pubertăţii, a sarcinii ori aflate la menopauză)”, a mai completat dr. Bijan.

SURSA: http://www.csid.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *